Media Pictory (Picture Trip Story) Berbantuan Toefl Diagram untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Recount

Authors

  • Imatul Awaliyah Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Gondang Tulungagung, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1012

Abstract

Learning English at SMP Negeri 1 Gondang has not been able to improve recount text writing skills. Students’ writing skill in VIII I class still needs to be improved. The teacher conducts class action by creating Pictory Picture Trip Story media combined with TOEFL (Title Orientation Events Feeling Last) diagrams. This classroom action research was conducted in two cycles. At the end of the action, students' writing recount text skills increased from an average of 73 in pre-cycle to 80.In short, it can be concluded that the use of Pictory  assisted with TOEFL diagram can improve students’ writing skills of recount text in VIII I class 2019/2020 academic year.

References

Arief, S. S., dkk. (2012). Media pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Raja Grafindo Persada.

Depdiknas. (2003). Kurikulum 2004: Standar Kompetensi Mata Pelajaran Bahasa Inggris Sekolah Menengah Pertama dan Madrasah Tsanawiyah. Departemen Pendidikan Nasional.

Mu’alimin. (2018). Penelitian Tindakan Kelas. IAIN Jember.

Raimes, A. (1983). Teaching Techniques in English as a Second Language. Oxford University Press.

Siswanjaya, S. (2021). Penggunaan Canva pada Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan dan Motivasi Menulis Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 421-442. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.259

Siswanto, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas 10 untuk Meningkatan Writing Skills Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 539-550. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.711

Veronica, N. D. M., & Darnita, Y. (2015). Rancang bangun aplikasi tes TOEFL menggunakan algoritma Quick Sort berbasis komputer. Pseudocode, 2(2), 89-97.

Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.

Widiati, U. & Cahyono, B. Y. (2011). The Teaching of English as a Foreign Language in Indonesia. Malang State University of Malang.

Wijokongko, W. (2018). Peningkatan Kompetensi Menulis Teks Recount Bahasa Inggris melalui Metode ’Cool Wae’ pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 263-280. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/77

Published

2023-03-30

How to Cite

Awaliyah, I. (2023). Media Pictory (Picture Trip Story) Berbantuan Toefl Diagram untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Recount. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 37-56. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1012