Peningkatan Prestasi Belajar dengan Model Pembelajaran Picture and Picture pada Sekolah Menengah Pertama

Authors

  • Umul Markamah Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Satu Atap Jambon Ponorogo, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1029

Abstract

This research is a classroom action research that aims to improve students' learning achievement using the Picture and Picture learning model. This research consisted of three cycles divided into six meetings. Each cycle includes planning, implementation, observation and reflection activities. Data collection uses observation techniques while learning achievement uses simple statistics. The results of the research show that using the Picture and Picture learning model can increase the activities of students and teachers during the learning process. The increase in student learning achievement was marked by (a) an increase in cognitive scores (average daily test), namely from 65.53 in cycle 1, 71.46 in cycle 2, and 74.61 in cycle 3; (b) increase in affective value from 164 in cycle 1, 189 in cycle 2, to 194 in cycle 3; and (c) an increase in completeness from 47.37% in cycle 1, 57.89 in cycle, to 68.42% in cycle 3. The results of this study are expected to increase teacher professionalism and improve student achievement.

References

Aini Nasution,Yuanisah dkk. (2021). Konsep Belajar dan Pembelajaran di Era 4.0. Tasikmalaya. Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia (PRCI)

Amini, R., & Saniyah, S. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Picture And Picture di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 835-841.

Hastaty Lanusi, D. (2018). Penerapan Kelas Digital Edmodo untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(1), 67-82. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/62

Hasyda, Suryadin, and Arifin Djenawa. "Penerapan Pembelajaran Kooperatif Picture and Picture Bermedia Mind Map untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sosoal Pada Peserta Didik Sekolah Dasar." Jurnal Basicedu 4.3 (2020): 696-706.

http://fkippgsd265-unpak.blogspot. com/2013/07/model-pembelajaran-picture-and-picture_2782.html, diakses 3 Juli 2019 pukul 20.15

http://ggugutlufichasepti.blogspot.com/, diakses 1 Juli 2019 pukul 19.30

http://www.ras-eko.com/2011/05/model-pembelajaran-picture-and-picture.html, diakses 5 Juli 2019 pukul 20.30

Prihatiningsih, E., & Setyanigtyas, E. W. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture Dan Model Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 1-14.

Ridwan, S. L. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 637-656. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.201

Rosyid, Moh.Zaiful, Mansyur Mustajab, dan Amirul Rosid Abdullah. (2019). Prestasi Belajar. Literasi Nusantara

Suardi, Moh. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Deepublish

Sulistyawan, E. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Smart berbasis Steam Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran Prakarya. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(3), 693-706. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i3.124

Tabrani ZA., Kurdi, M., & Zahrati, Z. (2018). Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) dengan Menggunakan Metode Hypnoteaching. Pencerahan, 12(1), 52-86. Retrieved from http://www.jurnalpencerahan.org/index.php/jp/article/view/19

Yulistiyarini, H. (2018). Penggunaan Bang Ruli Berbantuan LKS untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(1), 169-188. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/67

Published

2023-03-30

How to Cite

Markamah, U. (2023). Peningkatan Prestasi Belajar dengan Model Pembelajaran Picture and Picture pada Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 197-218. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1029