Supervisi Akademik Berbantuan Google Workspace for Education untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Melaksanakan Pembelajaran Berdiferensiasi
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1045Abstract
This study aims to describe the increase in teacher competence in carrying out differentiated learning through the application of Google Workspace for Education-assisted academic supervision to Manyaran 1 Public Elementary School teachers. This study uses a qualitative approach with descriptive research methods. Data collection techniques used are observation, interviews, documentation, and triangulation. The data that has been collected were analyzed using qualitative analysis. The results of the study show that academic supervision assisted by Google Workspace for Education is able to increase teacher competency in implementing differentiated learning. In addition, academic supervision assisted by Google Workspace for Education can be a solution in increasing teacher competence in implementing differentiation learning, this is clearly seen in learning which has an impact on improving student services according to their readiness, interests, and learning profile.
References
Alwiyati. (2021). Penggunaan Supervisi Akademik Berbasis Teknologi Informasi Komunikasi (TIK) dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Melaksanakan Pembelajaran di SDN Kuin Cerucuk 5 Banjarmasin. Jurnal Pembelajaran & Pendidik, 1(2), 1-16, https://doi.org/10.31219/osf.io/br4vd
Bahri, S. (2014). Supervisi Akademik dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal Visipena, 5(1), 100-112. https://doi.org/10.46244/visipena.v5i1.236
Caswita. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Menggunakan Zoom Meeting untuk Pembelajaran Jarak Jauh di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 211-230. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i1.564
Ekayogi, I. W. (2022). Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Google Workspace For Education Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 433-452. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.495
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846 - 2853. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2504
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Belajar Siswa dan hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 201-212. https://doi.org/10.21009/PIP.352.10
Ibnu, Y. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui Supervisi Akademik yang Berkelanjutan di Sekolah Dasar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia). 7(1), 25-35. https://doi.org/10.29210/021372jpgi0005
Karsiyem & Wangid, MN. (2015). Pelaksanaan Supervisi Akademik dalam Peningkatan Kinerja Guru Sekolah Dasar Gugus III Sentolo Kulon Progo. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(2), 201-212. https://doi.org/10.21831/amp.v3i2.6337.
Karimulloh, A & Ummah, N. I.(2022). Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Madrasah Sebagai Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru untuk Memotivasi Belajar Siswa MTs Muqoddimatul Akhlak Curah Wungkal Silo Jember. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(1), 13-34. https://doi.org/10.21154/sajiem.v3i1.74.
Kusuma, W & Alawiyah, T. (2021). Guru Penggerak Mendorong Gerak Maju Pendidikan Nasional. Andi.
Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang: PLB FIP UNP,
http://repository.unp.ac.id/id/eprint/23547, diunduh 4 Oktober 2022 pukul 14:11 WIB.
Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. In: Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang: Afifa Utama. http://repository.unp.ac.id/32203/, diunduh 4 Oktober 2022 pukul 14:15 WIB.
Musyadad, V. F., dkk. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6). 1936-1941. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.653
Permendiknas No 16 tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Guru.
Pratama, A. (2022). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 605-626. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.545.
Purpuniyanti, M. & Dwikurnianingsih, Y. (2021). Supervisi Akademik dengan Aplikasi Google Form untuk Peningkatan Kreativitas Guru dalam Pelaksanaan PJJ. IAHN Tempung Penyang Palangkaraya, 6, 18-29. https://doi.org/10.33363/sn.v0i6.161
Roosinda, F. W., dkk.(2021) Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Zahir Publising.
Sudargini, Y. (2021). Peran Supervisi Akademik dan Motivasi Kerja Terhadap Peningkatan kompetensi Guru SMA Negeri di Pati. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 2(6), 13-21. https://doi.org/10.7777/jiemar.v2i6.216
Undang-Undang No 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen
Walidin, W., Idris, S., & Tabrani ZA. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory. Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press.
Warsono, M. (2021). Implementasi Learning Management System (LMS) Melalui Website dan E-Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Pendidik. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 177-200. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.224
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.