Implementasi Media Topeng Fantasi untuk Meningkatkan Karakter Cinta Budaya Daerah

Authors

  • Kusmiati Kusmiati Sekolah Menengah Pertama Islam Sabilillah Malang, Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i3.112

Abstract

The research purpose is to describe the implementation of Fantasy Mask media for improving the character in loving the local culture, creative thinking skills, and literacy through project-based learning in writing fantasy stories in Sabilillah Islamic Junior High School Malang. The design is a classroom action research. The research subjects involved the 32 seventh graders in Sabilillah Islamic Junior High School in Malang. The research results show an increase in loving the local culture; in the first cycle, the percentage of completeness reached 87.10% and 96.77% in the second cycle. This value shows the character of loving local culture of students in good categories to excellent categories, 2) there is an increase in the students' creative thinking skills in the first cycle with the completeness of 80.64% increase to 93.54% in cycle II. The students' creative thinking skills were improved from fairly good to a very good category, and 3) there is an increase in literacy skills in the first cycle with a percentage of 83.87 increasing to 96.77% in the second cycle.

References

Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Arsyad, Azhar. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Grafindo Persada

Asrori, Imam. (2012). Modul Pengembangan Materi Umum :Media Pembelajaran Bahasa. Malang: Universitas Negeri Malang

Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (2012). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. ASCD

Dikti, D. (2004). Pedoman Pengintegrasian Pembelajaran Berbasis Budaya dalam Pembelajaran

Kemendikbud. (2017). Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan SMP. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah, Kemendikbud

Kharizmi, M. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Jupendas: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), hlm.11-21

Laila, I., & SODIQ, S. (2018). Pengembangan Media Buku Permainan Labirin Fantasi (Buperlafa) dalam Pembelajaran Menulis Cerita Fantasi Berbasis Psychowriting Kelas VII SMP BAPALA, 5(2). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Milles, M.B & Huberman, A.M. (1992). Analisis Data Kualitatif. Terjemahan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi. Jakarta: Universitas Indonesia

Minarto, S.W. (2008). “Struktur Simbolik Tari Topeng Patih Pada Pertunjukan Dramatari Wayang Topeng Malang Di Dusun Kedungmonggo Desa Karangpandan Kecamatan Pakisaji Kabupaten Malang”, dalam Tesis Universitas Negeri Semarang.Tesis: tidak diterbitkan

Muhdini. (017). Modul PKB. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Munandar, Utami. (2012). Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah.Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia

Musthafa, Bachrudin. (2014). Literasi Dini dan Literasi Remaja: Teori, Konsep, dan Praktik. Bandung: CREST

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke-21. dalam JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(2), hlm.216-23. DOI: http://dx.doi.org/10.31851/jmksp.v3i2.1862

Patintingan, M., & Payung, Z. (2019). Pembelajaran Mengidentifikasi Nilai Kearifan Lokal Toraja Menggunakan Mind Mapping pada Mata Kuliah Apresiasi Sastra Indonesia, Prodi PGSD UKI Toraja Tahun Ajaran 2017/2018. Elementary Journal, 1(2), hlm. 51-63. DOI: https://doi.org/10.31957/.v2i3.656

Siregar, E. S. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Think Talk Write (TTW) dalam Meningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Analitis pada Peserta Didik. Journal of Education Action Research, 2(3), hlm.285-289

Siswa Kelas VII SMP Islam Sabilillah Malang. (2019). Misteri Museum Topeng. Malang: Penerbit Kota Tua

Siswanto, R., Sugiono, S., & Prasojo, L. (2018). The Development of Management Model Program of Vocational School Teacher Partnership with Business World and Industry Word (DUDI). Jurnal Ilmiah Peuradeun, 6(3), 365-384. doi:10.26811/peuradeun.v6i3.322

Subandiyah. (2015). Pembelajaran Literasi Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.https://journal.unesa.ac.id/index.php/paramasastra/issue/view/196. Volume 2 (1) 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.26740/parama.v2n1

Sumintarsih, Salamun, Siti M., & Ernawati P. (2012). Wayang Topeng Sebagai Wahana Pewaris Nilai. Yogyakarta: Balai Pelestarian Sejarah dan Nilai Tradisional

Sunardi, Sujadi, Imam. (2017). Modul PLPG: Desain Pembelajaran. Kemedikbud: Dirjen GTK

Suyono. (2011). Pembelajaran Efektif dan Produktif Berbasis Literasi: Analisis Konteks, Prinsip, dan Wujud Alternatif Strategi Implementasinya di Sekolah. Malang: Penerbit Cakrawala Indonesia

Tabrani ZA. (2013). Kebijakan Pemerintah dalam Pengelolaan Satuan Pendidikan Keagamaan Islam (Tantangan Terhadap Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah). Serambi Tarbawi, 1(2), 65–84.

Zuhri, S. (2009). “Transformasi Belajar Sosial Dalam Pertunjukan Seni Tari Topeng Malang Sanggar Asmorobangun,” dalam Skripsi. Diterbitkan Universitas Islam Maulana Malik Ibrahim Malang

Published

2020-11-30

How to Cite

Kusmiati, K. (2020). Implementasi Media Topeng Fantasi untuk Meningkatkan Karakter Cinta Budaya Daerah. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(3), 779-802. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i3.112