Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Sistem Tata Surya Melalui Permainan Kartu Bergambar di SDN 3 Sukamenak
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i1.1153Abstract
The teacher's incompatibility in applying learning techniques or models causes student learning outcomes in the Solar System material to not reach the Minimum Completeness Criteria (KKM). So we need an effort to overcome this problem, one of which is by using picture card games. This research aims to obtain an appropriate model for planning and implementing learning about the Solar System using picture card games and determine the improvement in student learning outcomes. This research uses the Kemmis and Mc.Taggart Classroom Action Research method which consists of 3 cycles. This research was carried out in class VI of Sukamenak 3 Elementary School which consisted of 23 students. The research results showed that the average student learning outcome was 71 in cycle 1, after cycle 2 the score was 80.8, while in cycle 3 the average was 87.8. This research concludes that student learning outcomes regarding the Solar System using picture card games have improved well.
References
Ardi Saputra, Y., & Rizki Susilowati, A. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas (GPPH). Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 743-758. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i2.1152
BSNP. (2006). Standar Isi Mata Pelajaran IPA SD. Jakarta: BP. Dharma Bakti
Depdiknas. (2006). Pedoman Hasil Belajar sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Depdiknas. (2013). Silabus kurikulum 2013 revisi 2018.jakarta: Depdiknas.
Dirdjosoemarto, S dkk. (1995). Pendidikan IPA I . Jakarta: Depdikbud
Heryadi, Y. (2006). Perbedaan Hasil Belajar Siswa yang Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah dengan yang Menggunakan Keterampilan Proses pada Lingkungan di SMP Negeri I Karangnunggal. Skripsi Sarjana pada: FKIP Universitas Siliwangi
Jamil, Z. (2008). Raih Tumbuh Kembang Sempurna [online]. Tersedia: http://www.ummigroup.co.id.
Jasuni, S. (2008). Hakikat Sains. [online]. Tersedia: http://www.google.co.id.
Majid, A. (2007). Perencanaan Pembelajaran, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Malonisio, M. (2023). Blended Learning Modality in Teaching Statistics in a Graduate Program of a State University in the Philippines. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 11(2), 403-424. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v11i2.889
Nasir, L. M., & Jamiludin, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 129-142. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1041
Power, B. (2005). Permainan Kreatif Pengisi Waktu Luang. Jakarta : Erlangga
Rini. (2008). Meningkatkan Penguasaan Siswa dalam Konsep Gaya Magnet dengan Menggunakan Media Permainan Magnet pada Pembelajaran IPA di SD. Skripsi Sarjana pada: FIP UPI Kampus Tasikmalaya. Tidak diterbitkan
Sadiman, A.S. (2006). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada
Srayana, E. (2007). Peningkatan Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Tentang Volume Tabung Melalui Pendekatan Pemecahan Masalah Menurut Polya di SD. Skripsi Sarjana pada : FIP UPI Kampus Tasikmalaya
Sriningsih, E. (2019). Penerapan Strategi Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(1), 75-88. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/29
Sulistio, E. (2008) Ilmu Pengetahuan Alam kelas VI. Jakarta Pusat: Perbukuan BSE.
Sutardi, D., & Sadjarudin, N. (2004). Landasan Pendidikan Sekolah Dasar. Buku Wajib Perkuliahan PGSD UPI Kampus Tasikmalaya. Tidak dipublikasikan
Wasliman, I. (2008). Upaya Meningkatkan Proses Pembelajaran yang Efektif dalam Rangka Membangun Mutu Pendidikan. Makalah Seminar Nasional Pendidikan KPPD, Tasikmalaya
Wiriaatmadja, R. (2008). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rosdakaya.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.