Peningkatan Kemampuan Kolaborasi dan Literasi Digital Melalui Penugasan E-Mind Mapping Berbantuan Google Slide
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i2.672Abstract
Research is a Classroom Action Research that aims to improve students’ collaboration skills and digital literacy through e-mind mapping assisted by google slides in class IX students of Junior High School in social studies subjects. Increasing collaboration and digital literacy skills are essential to support 21st-century learning. Data collection uses observations and questionnaires to address as many as 28 students of class IX-A at State Junior Hight School 11 Kota Bima. The Observer will observe students' collaboration abilities, while students will fill out a questionnaire to determine the level of students’ digital literacy skills. Data analysis used quantitative data analysis in the form of the average results of each variable. The results showed an increase in the collaboration ability score from 79 in cycle 1 to 83 in cycle 2, the score category remained in the “High” category, and the Student's digital literacy skills also increased from 66 in cycle 1 to 72 in cycle 2, which was also accompanied by a change in indicators from “Enough” to “Good”.
References
Andayani, E. (2021). Efektivitas Berbagai Macam Fitur Google sebagai Media Pembelajaran Program Studi Pendidikan Ekonomi. 15(2), 218–225.
Anshori, F. Al, & Syam, S. (2018). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Google Slide terhadap Minat Bertanya Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 3(2).
Ayun, Q. (2021). Analisis Tingkat Literasi Digital dan Keterampilan Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran IPA Kelas VII Secara Daring. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1). https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.286
Bawden, D. (2001). Information and Digital Literacies: A Review of Concepts. Journal of Documentation, 57(2), 218–259.
Fauzi, H. (2020). Pemanfaatan Teknologi Gadget terhadap Pengaruh Sosial Emosi Aud dalam Konsep Pembelajaran Literasi Digital. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1), 50. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v20i1.819
Febliza, A., & Oktariani. (2020). Pengembangan Instrumen Literasi Digital bagi Siswa dan Guru. Jpk Unri, 5(1), 1–9.
Gilster, P. (1997). Digital Literacy. Wiley.
Halidi, H. M., & Saehana, S. N. H. dan S. (2015). Pengaruh Media Pembelejaran Berbasis TIK Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Model Terpadu Madani Palu. Jurnal Mitra Sains, 3(1), 53–60.
Hutama, P. D., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2019). Perbedaan Kemampuan Kolaborasi Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 Sd Menggunakan Model Pembelajaran Numbered Head Together Dan Teams Games Tournament. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 80–87. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i2.11
Istigfar, A. Muh., Wijaya, Mohammad., N. (2018). Pengaruh Multimedia NCESOFT Flipbook Maker pada Materi Pembelajaran Pengendalian Gulma terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI ATPH SMK Negeri 1 Bone Bone. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, Vol. 4 (2018) : S66-S78, 4, 66–78.
Juliane, C., & Supriana, I. (2014). Mengidentifikasi Persoalan pada Proses Kolaborasi Belajar Berbasis Komputer. Sriwijaya Journal of Information Systems, 6(2), 708–718.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Peta Jalan Gerakan Literasi Nasional. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Kurniasari, P. (2018). Pengembangan Aplikasi e-Mindmaps pada Materi Ilmu Sosial dan Budaya Dasar Memanfaatkan Groupware Berbasis Android. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(2), 179–186.
Mayes, T. (2006). Learners, Learning Literacy, and the Pedagogy of E-learning. Facet Publishing.
Nuswowati, N. (2019). Pemanfaatan Aplikasi Google dalam Pembelajaran Kolaboratif. Rekayasa : Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 17(1), 30–34. https://doi.org/10.15294/rekayasa.v17i1.21656.
Pawestri, F. D. (2021). Korelasi Antara Information Privacy Concern dan Perlindungan Privasi Pengguna Twitter di Indonesia. 5(2), 221–236.
Purnamasari, S., Heryawan, A., & ... (2019). Pengembangan Model Media Pembelajaran Berbasis Google Slide Pada Mata Pelajaran Ips Di Smp. JTPPm (Jurnal Teknologi …, 6(1), 37–43. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JTPPm/article/view/7410
Rahmawati, A., Fadiawati, N., & Diawati, C. (2019). Analisis Keterampilan Berkolaborasi Siswa SMA pada Pembelajarn Berbasis Proyek Daur Ulang Minyak Jelantah. 8(2).
Rosyida, H. N., Kusumaningrum, D. N., & Anggraheni, P. (2020). Mengajak Generasi Z SMA 1 Muhammadiyah Malang Berinternet Secara Bijak. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 199–212. https://doi.org/10.30651/aks.v4i2.3743.
Saleh, A. (2008). Kreatif Mengajar dengan Mind Map. Tinta Emas Publishing.
Saleh, C. (2005). Konsep, Pengertian, dan Tujuan Kolaborasi. Uniersitas Terbuka.
Sriyanto, B. (2018). Penerapan literasi digital untuk meningkatkan kecakapan komunikasi dan kolaborasi guru dan siswa. Jurnal Pendidikan Payan Mas, 2((3)), 59–75.
Sriyanto, B. (2021). Meningkatkan Keterampilan 4c dengan Literasi Digital di SMP Negeri 1 Sidoharjo. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 125–142. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.291
Susilo, B. (2019). Dampak Positif Perkembangan Teknologi Informasi terhadap Tumbuh Kembang Anak. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 139–143.
Wulandari, B., Arifin, F., & Irmawati, D. (2015). Peningkatan Kemampuan Kerjasama dalam Tim Melalui Pembelajaran Berbasis Lesson Study. 1(November).
Zampetakis, L. A., Tsironis, L., & Moustakis, V. (2007). Creativity Development in Engineering Education: The Case of Mind Mapping. Journal of Management Development, 26(4), 370–380.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.