Efektivitas Metode PQRST untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Eksplanasi
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.761Abstract
This study aims to improve reading comprehension skills of explanatory texts using the PQRST (preview, question, read, state, test) method in 5th grade at SD Negeri 3 Gunungsari, West Lombok district. This type of research is an experimental design one group pretest-posttest, which is a research design by conducting the first observation (pretest) which allows researchers to examine changes (cognitive, affective and psychomotor that occur in the second observation (posttest). The sample in this study was taken using saturated sampling is the determination of the sample when all members of the population are used as a sample of 46 students. The data analysis used was descriptive statistics and paired sample t-test. The results of the t test show that the significance value is 0.000 <0.05 so H0 is rejected and H1 is accepted. The results of this study are 1) there is a significant difference between the learning outcomes of pretest and posttest reading comprehension skills using the PQRST method (preview, question, read, state, test). 2) the use of the PQRST method is effective in increasing reading interest and reading comprehension skills of explanation texts in grade 5 SD negeri 3 Gunungsari.
References
Ardana, Ketut & N. Suandi Gd. (2014) Pengaruh Penerapan Metode Membaca PQRST Ditinjau dari Minat Membaca terhadap Kemampuan Pemahaman Isi Bacaan Berbasis Teks Cerita pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 2 Dawan. Singaraja. Universitas Pendidikan Ganesha.
Artati, Y. Budi. (2018). Terampil Membaca. Intan Pariwara
Astari, Pt. Ayu Widya., Yasa, & Seloka. (2012). Penggunaan Metode Membaca Pqrst Untuk Meningkatkan Kemampuan Merangkum Teks Bacaan Siswa Kelas Xi Ips 3 SMA Negeri 3 Singaraja. Universitas Pendidikan Ganesha.
Dahlani, Awaliyah. (2016). Pengaruh Strategi Rap (Read – Ask – Paraphrase) Dan Strategi Kwl (Know–Want to Know–Learned) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Kelas IV. http://repository.upi.edu/24220/6/T_PD_1402751_Chapter3.pdf
Dictionary of Contemporary English (2003) Longman dictionary of contemporary English. Della Summers (ed.)
Djatmika, & Rachmad Isnanto. (2018). Menulis Teks Eksplanasi dalam Bahasa Inggris. Pakar Raya.
Emzir. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif. Rajawali Press
Handayani, T. (2018). Implementasi Media Grafik Nada dengan Kendali Remote Control untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Notasi Angka pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 381-394. Retrieved from https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/83
Harli Trisdiono. (2007). PQRST: Metode Membaca Efektif. Jurnal Widyaiswara Madya LPMP, 1-11. http://lpmpjogja.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2015/05/PQRST-Metode-Membaca-Efektif-harli.pdf
Heriyanto. (2021). Buku Siswa Bahasa Indonesia Kelas VIII. Grasindo.
Herlinyanto. (2019). Membaca Pemahaman dengan Strategi KWL. Deepublish.
Meliyawati. (2016). Pemahaman Dasar Membaca. Deepublish.
Rahayu, Wahyuningsih. (2014). Buku Model Pembelajaran Komeks: Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Aspek Membaca Intensif Di SD. Yogyakarta. Deepublish.
Rastuti, M.G. Hesti Puji. (2018). Membaca Permulaan. Intan Pariwara.
Sariwiji, Nurul Hidayah. (2014) BASASTRA Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya.Volume 2 Nomor 3, Agustus 2014, ISSN I2302-6405
Sarwono, Jonathan. (2009). Statistik itu Mudah: Panduan Lengkap untuk Belajar Komputasi Statistik Menggunakan SPSS 16. Yogyakartya. Andi Yogyakarta.
Setiawan, Agus. (2011). Baca Kilat, Kiat Membaca 1 Halaman/detik dengan Pemahaman Tinggi. Gramedia Pustaka Utama.
Siswanto, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas 10 untuk Meningkatan Writing Skills Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 539-550. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.711
Sitompul, Maria. (2014) Efektivitas Penggunaan Metode”PQRST(Preview, Question, Read, Summarize, Test)” dalam Membaca Pemahaman Teks Berita Pada Surat Kabar oleh Siswa VIII SMP Negeri 17 Medan. https://repository.uhn.ac.id/bitstream/handle/123456789/470/Maria%20Sitompul.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sulistyaningsih, Lilis Siti. (2014). Membaca 2, Modul 1. Universitas Terbuka
Surastina, Fransisca S.O, & Dedi. (2021) Teknik Membaca. Elmatera Publishing.
Tarigan, H.G. (2021). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.