Supervisi Klinis Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Guru Memahami Bahan Ajar di Sekolah

Authors

  • Swirna DJ. Kau Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Satap Tabongo, Gorontalo, Indonesia
  • Imran Atute Sekolah Menengah Pertama 1 Ponel, Gorontalo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1043

Abstract

Teaching materials are something that is meaningful to students and teachers. This study aims to improve the teacher's understanding ability about teaching materials using clinical supervision of teachers at SMP Negeri 2 Satap Tabongo. This study uses a quantitative method with data collection techniques namely observation and documentation, with data analysis techniques that describe in detail the planning, implementation and observation. The results of this study indicate that clinical supervision can improve the ability of SMP Negeri 2 Satap Tabongo teachers to understand teaching materials. This can be seen from the 5 indicators of mastery of teaching materials, namely the ability to (a) plan teaching materials, (b) organize teaching materials, (c) choose teaching materials according to the needs and characteristics of students, (d) collaborate teaching materials with other learning sources , and (e) using teaching materials in the learning process.

References

Ansori, A., Supriyanto, A., & Burhanuddin, B. (2016). Pelaksanaan Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(12), 2321-2326.

Azhar, Lalu Muhammad. (1996). Supervisi Klinis dalam Penerapan Keterampilan Proses dan CBSA. Usaha Nasional.

Babuta, A. I., & Rahmat, A. (2019). Peningkatan Kompetensi Pedagodik Guru melalui Pelaksanaan Supervisi Klinis dengan Teknik Kelompok. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1-28.

Imron, Ali. (1995). Pembinaan Guru di Indonesia. Dunia pustaka.

Iriyani, D. (2008). Pengembangan Supervisi Klinis untuk meningkatkan keterampilan dasar mengajar guru. Jurnal Didaktika, 2(02), 285-285.

Kartini, K., & Susanti, S. (2019). Supervisi Klinis Oleh Kepala Sekolah Terhadap Kualitas Pembelajaran. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 160-168.

Meliono, Anton dkk. (1990). Kamus Besar Bahasa Inggris. Balai Pustaka.

Mena, Y., Supriyanto, A., & Burhhanudin, B. (2016). Pelaksanaan Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan Mutu Kinerja Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2194-2199.

Mustaji. (2001). Proses Belajar Mengajar. FIS-Unesa.

Pidarta, Made. (1997). Landasan Kependidikan. Rineka Cipta.

Pidarta, Made. (1999). Pemikiran tentang Supervisi Pendidikan. Bumi Aksara.

Purwanto, M. Ngalim. (2001). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Riyanto, Yatim. (2001). Landasan Pembelajaran. Surabaya. Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya

Sahertian, A. Piet. (2000). Konsep Dasar dan Tehnik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya manusia. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sujarweni, V. Wiranta. (2014(. Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan mudah dipahami. Pustaka Baru Press

Usman, Moh. Uzer. (2002). Menjadi Guru Profesional. Remaja Rosdakarya.

Published

2023-03-30

How to Cite

Kau, S. D., & Atute, I. . (2023). Supervisi Klinis Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Guru Memahami Bahan Ajar di Sekolah. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 143-154. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1043