Supervisi Klinis Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Guru Memahami Bahan Ajar di Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1043Abstract
Teaching materials are something that is meaningful to students and teachers. This study aims to improve the teacher's understanding ability about teaching materials using clinical supervision of teachers at SMP Negeri 2 Satap Tabongo. This study uses a quantitative method with data collection techniques namely observation and documentation, with data analysis techniques that describe in detail the planning, implementation and observation. The results of this study indicate that clinical supervision can improve the ability of SMP Negeri 2 Satap Tabongo teachers to understand teaching materials. This can be seen from the 5 indicators of mastery of teaching materials, namely the ability to (a) plan teaching materials, (b) organize teaching materials, (c) choose teaching materials according to the needs and characteristics of students, (d) collaborate teaching materials with other learning sources , and (e) using teaching materials in the learning process.
References
Ansori, A., Supriyanto, A., & Burhanuddin, B. (2016). Pelaksanaan Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(12), 2321-2326.
Azhar, Lalu Muhammad. (1996). Supervisi Klinis dalam Penerapan Keterampilan Proses dan CBSA. Usaha Nasional.
Babuta, A. I., & Rahmat, A. (2019). Peningkatan Kompetensi Pedagodik Guru melalui Pelaksanaan Supervisi Klinis dengan Teknik Kelompok. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1-28.
Imron, Ali. (1995). Pembinaan Guru di Indonesia. Dunia pustaka.
Iriyani, D. (2008). Pengembangan Supervisi Klinis untuk meningkatkan keterampilan dasar mengajar guru. Jurnal Didaktika, 2(02), 285-285.
Kartini, K., & Susanti, S. (2019). Supervisi Klinis Oleh Kepala Sekolah Terhadap Kualitas Pembelajaran. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 160-168.
Meliono, Anton dkk. (1990). Kamus Besar Bahasa Inggris. Balai Pustaka.
Mena, Y., Supriyanto, A., & Burhhanudin, B. (2016). Pelaksanaan Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan Mutu Kinerja Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2194-2199.
Mustaji. (2001). Proses Belajar Mengajar. FIS-Unesa.
Pidarta, Made. (1997). Landasan Kependidikan. Rineka Cipta.
Pidarta, Made. (1999). Pemikiran tentang Supervisi Pendidikan. Bumi Aksara.
Purwanto, M. Ngalim. (2001). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Riyanto, Yatim. (2001). Landasan Pembelajaran. Surabaya. Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
Sahertian, A. Piet. (2000). Konsep Dasar dan Tehnik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya manusia. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujarweni, V. Wiranta. (2014(. Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan mudah dipahami. Pustaka Baru Press
Usman, Moh. Uzer. (2002). Menjadi Guru Profesional. Remaja Rosdakarya.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.