Peningkatan Kemampuan Membaca Ordinal Number dengan Menggunakan Bola-Bola Hypnotist dalam 5M
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.382Abstract
The aims of using Hypnotist balls in 5M is to increase the students’ ordinal number reading competency and students’ activeness in the learning process. Hypnotist balls is a hypnoteaching communication medium implementation. While, 5M is a scientific approach that concists of observing, questioning, data collecting, associating, and communicating. This research uses classroom Action Research method which is designed by Stephen Kemmis dan Robyn Mc. Taggart that is acted in two cycles. Each cycle concists of planning, acting, observing, and reflecting. The result of the research shows that by using hypnotist balls, the students’ ordinal numbers reading increases 38,35%. The students’ learning activeness also increases 17.24%. Hypnotist balls in 5M helps the students’ learning process very much.
References
Al-Ahad, Rohdian. (2017). Kitab Rahasia Seni Hypnoteaching. Cirebon: LovRinz Publishing
Astutik, P. P. (2018). … Media Sampah Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 2(2), 415–432.
Dasar, S., Payakumbuh, N., & Barat, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Menstimulasi Pembelajaran Hots Gustina Abstrak A . Pendahuluan Ditemukan dalam kurun 20 tahun terakhir ini terjadi pergeseran pembangunan pendidikan ke arah Information and Communication Technology (ICT ), yang l. 5(1), 31–46. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.269
Dj, M. Z. (2015). Muhammad Zuhri Dj. 15(2), 185–199.
Fitriana, R. (2020). Kemampuan Intrprestasi Makna Dalam Teks Bacaan Bahasa Inggris Mahasiswa Politeknik Negeri Samarinda. Sebatik, 24(1), 45–50. https://doi.org/10.46984/sebatik.v24i1.922
Handayani, T., Nada, G., Angka, N., & Handayani, T. (2018). Implementasi Media Grafik Nada Dengan Kendali Remote Control Untuk Meningkatkan Keterampilan di SD. 2(2), 107–118. https://bit.ly/2nGPjYX
Hidayat, R. W. (2020). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Comparison Degrees melalui Lingkar Tiga Warna. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(1), 255–270. https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i1.155
Husen, S., & Mansor, R. (2018). Parents Involvement in Improving Character of Children Through Mathematics Learning. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 6(1), 41-50. doi:10.26811/peuradeun.v6i1.178
Jaya, U. P., Kerja, L., & Didik, P. (2019). Media Break And Put Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Report Text Imzinaryani 1 1. 3(1), 127–144.
Jusnita, N., & Ismail, A. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Smp Kota Ternate. Edukasi, 16(1), 1–10. https://doi.org/10.33387/j.edu.v16i1.616
Kemdikbud RI. (2018). Permendikbud RI Nomor 37 tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. JDIH Kemendikbud, 2025, 1–527.
Kemendikbud. (2014). Permendikbud Nomor 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Pedoman Evaluasi Kurikulum. http://pgsd.uad.ac.id/wp-content/uploads/lampiran-permendikbud-no-104-tahun-2014.pdf
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Modul Pendidik Pembelajar Mata Pelajaran Bahasa Inggris Sekolah Menengah Pertama Kelompok Kompetensi I. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidik dan Tenaga Kependidikan
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2016.Modul Pendidik Pembelajar Mata Pelajaran Bahasa Inggris Sekolah Menengah Pertama Kelompok Kompetensi I. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidik dan Tenaga Kependidikan
Maiti, & Bidinger. (1981). 済無No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Mursyidi, W. (2020). Kajian Teori Belajar Behaviorisme Dan Desain Instruksional. Almarhalah | Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 33–38. https://doi.org/10.38153/alm.v3i1.30
Noer, M. (2010). Hypnoteaching for success learning. Yogyakarta: Pedagogia, 17, 15.
Nur, L. (2017). Di Kober Al-Hidayah Kecamatan Cikoneng. 1(1), 106–117.
Nurli, ., Mursid, R., & Tanjung, S. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Membaca Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 11(2), 195. https://doi.org/10.24114/jtp.v11i2.12585
Pane, D. N., Fikri, M. EL, & Ritonga, H. M. (2018). Creating Effective Learning Through Hypnoteaching. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Pertiwi, SPd., Hana,. 2014. Hypnoteaching untuk PAUD dan TK. Jogjakarta: DIVA Press
Sachmadi, I. F., Manggong, L., & Indrayani, L. M. (2018). Sikap Bahasa Dan Kemampuan Memahami Bacaan Bahasa Inggris Mahasiswa: Studi Kasus Di Fib Unpad. Sosiohumaniora, 21(1), 98. https://doi.org/10.24198/sosiohumaniora.v21i1.14541
Sari, T. T., & Hanip, R. (2018). Pendekatan Scientifik Dalam Penerapan Kkni Pada Pembelajaran Ips Sd. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 32–38. https://doi.org/10.24929/alpen.v1i1.5
Saubas, H. U. (2016). Implementasi Kurikulum 2013 Melalui Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks Di Sekolah Menengah Pertama (Smp). Edukasi, 13(1), 208–215. https://doi.org/10.33387/j.edu.v13i1.30
Sri Wahyuni. (2015). Pengaruh Bahasa Pertama Terhadap Bahasa Kedua Dalam Kemampuan Berbicara Untuk Siswa Kelas Ix Pesantren Modern Al-Falah Abu Lam-U Kabupaten Aceh Besar. Visipena Journal, 6(2), 52–67. https://doi.org/10.46244/visipena.v6i2.365
Susanto, H. (2020). Reading Theories and Reading Comprehension; Review and Discussed. E-Structural, 2(2), 153–159. https://doi.org/10.33633/es.v2i2.3231
Tabrani ZA. (2014). Dasar-Dasar Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Darussalam Publishing.
Vinet, L., & Zhedanov, A. (2011). A “missing” family of classical orthogonal polynomials. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 44(8), 1689–1699. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.