Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Gambar pada Materi Kenampakan Alam di Kelas IV SDN Teluk Timbau

Authors

  • Anis Sentia UPBJJ-Universitas Terbuka Palangka Raya, Kalimantan Tengah, Indonesia
  • Made Ayu Dwi Octavanny Universitas Udayana Badung, Bali, Indonesia
  • Akmal Rijal Universitas PGRI Silampari Lubuklinggau, Sumatera Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i2.1407

Abstract

The learning process carried out by teachers in schools is still not careful and precise in choosing and using media. This research aims to describe the improvement in learning outcomes of 21 students using image media on Natural Appearances material in class IV at SDN Teluk Timbau. This research is classroom action research with a procedure consisting of four main components of classroom research, namely planning, action, observation and reflection in 2 cycles. The instruments used in this research were student activity observation sheets and tests. The data obtained in the research was analyzed using quantitative data analysis techniques and qualitative data. In pre-cycle activities, cycle I and cycle II there was an increase in activity and student learning outcomes which were then compared with the results of observations in previous learning. Learning outcomes in the pre-cycle with an average score of 62.29. In cycle I, a score of 74.00 was obtained and in cycle II, student learning outcomes increased to 82.38. Thus, the use of image media in natural appearance material in class IV SDN Teluk Timbau can increase student activity and learning outcomes. Learning outcomes in the precycle with an average score of 62.29. In cycle I obtained a value of 74.00 and in cycle II student learning outcomes increased to 82.38. Thus, the use of image media in natural appearance material in grade IV SDN Teluk Timbau can improve student activities and learning outcomes.

References

Afnan, D., Astuti, P., Tyas, A., Hardini, A., Keguruan, F., Pendidikan, I., & Wacana, K. S. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dengan Model Discovery Learning Berbantuan Powerpoint Secara Daring Kelas V SD. Jurnal Education and Davelopment Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9(2), 96–100. https://afeksi.id/jurnal/index.php/afeksi/article/view/302

Amir, A. (2017). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Matematika. Eksakta : Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA. Jurnal Eksakta : Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 1(2). 34-40 https://doi.org/10.31604/eksakta.v1i2.%p

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Raja Gragindo Persada.

Babay, E., & Akrom, A. (2019). Pengembangan Media Gambar Realita pada Pembelajaran IPS Pokok Materi Kenampakan Alam dan Buatan. Ibtida’i : Jurnal Kependidikan Dasar, 6(1 SE-Articles), 15–28. https://doi.org/10.32678/ibtidai.v6i01.2487

Bahri, S. (2011). Psikologi belajar. Rineka Cipta.

Daryanto. (2011). Media Pembelajaran. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Djamarah., S. B. (2017). Psikologi Pembelajaran. Ranika Cipta.

Firmansyah, A. (2014). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Keragaman Sosial Budaya Berdasarkan Kenampakan Alam di kelas IV SDN Makarti Jaya Kecamatan Bahodopi Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1). 1-14, https://jko.or.id/index.php/jko/index

Hasanah, L. W., Silalahi, H., & Utama, N. B. P. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembelajaran Matematika Materi Keliling Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(1), 237–258. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i1.1064

Hidayah, N., Akib, E., & Arif, T. A. (2022). Pengaruh Pendekatan Literasi dengan Teknik 6M Berbantuan Media Gambar terhadap Kemampuan Menulis Cerita Narasi dan Kemampuan Bercerita Kelas III. Jurnal Basicedu, 6(6), 9640–9649. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4064

Indriana, I., Rijal, A., & Febriandi, R. (2023). Pengembangan Media Papan Cerdas Perkalian pada Muatan Pelajaran Matematika untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Primary Education Journal Silampari (PEJS), 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.31540/pejs.v3i1.2062

Lukman Hakim, A., Anggraini, Y., Fitriani, R., & Haqiqi, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Transformatif (Islamic Studies), 3(2), 131–136. https://doi.org/10.23971/tf.v3i2.1353

Magdalena, I., Roshita, R., Pratiwi, S., Pertiwi, A., & Damayanti, A. P. (2021). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 09 Kamal Pagi. PENSA, 3(2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa/article/view/1374

Nisa, N., Au Hurit, A., & Bari, A. A. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Siklus Air Menggunakan Media Gambar pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 7(3), 416–422. https://doi.org/10.23887/jear.v7i3.66971

Nuryati, T. (2013). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Kelas IV SDN Ujung VIII/33 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah, 1(1), 1-5. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/39/article/view/2052

Rahman, A. (2016). Penggunaan media visual gambar untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa di Kelas IV MI Yapia Parung. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/28968%0Ahttps://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/28968/1/Rahman-FITK.pdf

Rijal, A. (2021). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 79. https://doi.org/10.33603/caruban.v4i2.5322

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Sadiman, A. S., Harjito, Haryono, A., & Rahardjo, R. (2018). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Rajagrafindo Persada.

Saputra, I.M.M., & Surya, M.I.B. (2021). Media Video Animasi Berbasis Project dalam Muatan Materi Kenampakan Alam Mata Pelajaran IPS. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1 SE-Articles), 10–16. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i1.32843

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.

Suparman, T., Prawiyogi, A.G., & Susanti, R.E. (2020). Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2 SE-Articles), 250–256. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.332

Susanto, J. (2019). Penggunaan Mekubar (Pop Up) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2 SE-), 535–550. https://ojsdikdas.kemdikbud.go.id/index.php/didaktika/article/view/107

Widodo, M., & Sukadari, S. (2022). Penggunaan Media Gambar dan Alam Sekitar Pada Peningkatan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Pudak, Tepus, Gunungkidul. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3(SE-Media Pembelajaran), 104–109. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.360

Published

2024-07-30

How to Cite

Sentia, A., Octavanny, M. A. D., & Rijal, A. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Gambar pada Materi Kenampakan Alam di Kelas IV SDN Teluk Timbau. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(2), 493-508. https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i2.1407