Pengaruh Penerapan Alur Praktikum Merdeka Terhadap Peningkatan Kemandirian dan Keterampilan Praktikum Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i3.1721Abstract
This study aims to determine the effect of the implementation of the MERDEKA practical flow learning on the independence and practical skills of class VIII students of SMP Negeri 2 Banjarnegara. The study used a quasi-experimental method with a one group pretest posttest design. The subjects of the study were class VIII students with a sample of 28 students from class VIIIF. Data collection techniques for independence and practical skills used observation and performance tests. The implementation of the implementation of the independent practical flow was documented with journal notes on the learning process. Pretest data for independence and practical skills used data before the implementation of the MERDEKA practical flow and the posttest was taken at the end of the independent practical flow learning. The data obtained in the form of pretest and posttest scores were analyzed using the effect size (d) calculation. It can be concluded that the implementation of the MERDEKA practical flow learning has an effect on student independence with an effect size value of 2.39 or a very high influence category and the practical skills of class VIII students of 1.88 or a high influence category.
References
Ambarsari, J. (2017). Efektivitas Pelatihan Manajemen Diri untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar dengan Regulasi Diri (Self Regulated Learning) Siswa SMP. In Occupational Medicine (Vol. 53, Issue 4). https://eprints.ums.ac.id/57361/21/NASKAH PUBLIKASI-juni.pdf
Baeti, S. N., Binadja, A., & Susilaningsih, E. (2014). Pembelajaran Berbasis Praktikum Bervisi Sets Untuk Meningkatkan Keterampilan Laboratorium Dan Penguasaan Kompetensi. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8(1), 1260–1270.
Candra, R., & Hidayati, D. (2020). Penerapan Praktikum dalam Meningkatkan Keterampilan Proses dan Kerja Peserta Didik di Laboratorium IPA. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 26–37. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i1.1289
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Science second edition. In Lawrence Elrbaum Associates, Publishers.
Gast, D. L. (2004). Guidelines for Calculating Effect Sizes for Practice-Based Research Syntheses. Centerscope.
Haryadi, Misnawati, & Yusrizal. (2017). Mewujudkan Kemandirian Belajar Merdeka Belajar sebagai Kunci Sukses Mahasiswa Jarak Jauh. In STIEPARI Press (Vol. 01).
Jamaludi, Z. Z., Nursarofah, N., Silviani, D., Fahimiah, A., & Setiadi, P. M. (2022). Pengembangan Metode Roleplay Melalui Framework. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 648–660. https://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2352
Kemendikbudristek. (2022a). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Kemendikbudristek, 1–37.
Kemendikbudristek. (2022b). Rapor Pendidikan Perencanaan Berbasis Data SMP Negeri 2 Banjarnegara 20304043 2022. November 2021, 1–9. https://raporpendidikan.kemdikbud.go.id/download-report
Latifah, U., & Rindaningsih, I. (2023). Implementasi Flipped Classroom dalam Mendukung Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 156–166. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i2.4447
Nurcahyani, A., & Rajasa, D. S. (2022). Modul 3.1 Pengambilan Keputusan Berbasis Nilai-nilai Kebajikan sebagai Pemimpin. In Pendidikan Guru Penggerak.
Nursarofah, N. (2002). Meningkatkan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Kontekstual dengan Pendekatan Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 38-.
Putri, W. A., Astalini, A., & Darmaji, D. (2022). Analisis Kegiatan Praktikum untuk Dapat Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Kemampuan Berpikir Kritis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3361–3368. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2638
Salinan Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Nomor 008/H/KR/2022 Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini Jenjang Pendidikan Dasar Dan Jenjang Pendid, Kemendikbudristek 205 (2022).
Rini, E. F. S., Darmaji, D., & Kurniawan, D. A. (2022). Identifikasi Kegiatan Praktikum dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains di SMPN Se-Kecamatan Bajubang. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2476–2481. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2360
Zubaidah S., Mahanal, S., Dasna, I. W., Pangestuti, A. A., Puspitasari, D. R., Mahfudhillah, H. T., Robitah, A., Kurniawati, Z. L., Rosyida, F., & Sholihah, M. (2017). Ilmu Pengetahuan Alam Kelas VIII SMP/MTs Semester 1. In Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kemendikbud (Vol. 8, Issue 9).
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.
Winarti, T., & Nurhayati, S. (2015). Pembelajaran Praktikum Berorientasi Proyek Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Pemahaman Konsep. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8(2).
Yanuarsari, R., Asmadi, I., Muchtar, H. S., & Sulastini, R. (2022). Peran Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Meningkatkan Kemandirian Desa. Comm-Edu (Community Education Journal), 5(2), 52. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v5i2.9659
Yuliana, I. (2023). Meningkatkan Kemandirian dan Kreativitas Siswa dalam Pendidikan Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Hasi Riset Dan Pengabdian, 1(2), 11. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i2.172
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.