Pengembangan Media “Sijarwo” untuk Menunjang Pembelajaran Diferensiasi Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i3.1730Abstract
The development of digital learning media that integrates the belajar.id account and meets the learning styles and level of understanding of students is carried out because it is not yet available at SDN Sawahjoho 01. The aim of this research is to develop digital learning media that is feasible, practical and effective to support differentiated learning in elementary schools. This research method is Development Research with the ADDIE model which consists of 5 stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. The development product is called “SIJARWO" which is an acronym for Situs Belajar SD Sawahjoho. “SIJARWO” utilizes the Google Site feature which is integrated with the Belajar.id account and can be accessed using a smartphone or laptop connected to the internet network. The reseacrh results shows that “SIJARWO” media meets the very appropriate criteria with a material expert score of 3.37 and a media expert score of 3.50. Meanwhile, student responses obtained a score of 3.53 in the very practical category. Furthermore, the science learning outcomes of class VI students increased from an average pretest score of 68.29 to 88.24 in the posttest score with an n-gain score of 0.63 (medium category). It can be concluded that the development of “SIJARWO” media is very feasible, practical and effective so that it can support differentiated learning in science subjects in elementary schools.References
Angesti, D.N. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA Materi Tekanan Zat dan Penerapannya dalam Kehidupan Sehari-hari pada Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 1 Bringin Tahun Pelajaran 2019/2020 [Doctoral dissertation, IAIN Salatiga].
Arikunto. (2007). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.
Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Azzahra, M.D., & Pramudiani, P. (2022). Pengaruh Quizizz sebagai Media Interaktif terhadap Minat Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3203–3213. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1604.
Branch, R.M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer Science & Business Media. https://doi.org/doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6.
Gumilar, E.B. (2023). Problematika Pembelajaran IPA pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 2(1), 129.
Jannah, D.R.N., & Atmojo, I.R.W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2124.
Karima, R., Sulianto, J., & Sumarno, S. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran Inkuri Terbimbing Berbantuan Video Animasi terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 17(1), 141–151. https://doi.org/10.26877/mpp.v17i1.14050.
Kemdikbud. (2023). Perjenjangan Buku untuk Meningkatkan Kecintaan Membaca. In 2020 (p. 1). Diakses pada 6 Juni 2024 pada https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2023/07/perjenjangan-buku-untuk-meningkatkan-kecintaan-membaca.
Kemdikbud. (2024). Merdeka Belajar: Menjaga Keberlanjutan Transformasi Pendidikan Indonesia. Diakses pada 6 Juni 2024 pada https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2024/02/merdeka-belajar-menjaga-keberlanjutan-transformasi-pendidikan-indonesia.
Kemendikbudristek BSKAP. (2022). Salinan Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 008/H/KR/2022 Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendid. In Kemendikbudristek (Issue 021).
Lestari, B.D., Idris, I., & Tabroni, T. (2019). Problematika Pembelajaran Tematik dalam Kurikulum 2013 di Kelas I SD Negeri 26/IV Kota Jambi. [Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Saifuddin.
Narulita, L., Rizqi, N.F., Wati, R., Amelia, S.D., & Alpian, Y. (2024). Penggunaan Media Simulasi PhET terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di SD pada Materi Rangkaian Listrik. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 496–507. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i3.1640.
Novfirman, N., & Aulia, R. (2023). Penerapan Media Belajar Berbasis Digital Google Site dalam Pembelajaran Lingkungan. Journal Of Computer Science And Technology (JOCSTEC), 1(2), 89–98. https://doi.org/10.59435/jocstec.v1i2.79.
Permendikbudristek. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Tentang Standar Proses pada PAUD, Jenjang Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(69), 5–24.
Purba, M., Purnamasari, N., Soetantyo, S., Suwarma, I. R., & Susanti, E. I. (2021). Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction). In Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Rahayu, S. (2017). Technological Pedagogical Content Knowledge (Tpack): Integrasi ICT Dalam Pembelajaran IPA Abad 21. Malang: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA IX Tahun 2017, February, 1–12. https://www.researchgate.net/publication/331986261.
Ristiana, E. (2023). Peningkatan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Google Site dalam Pembelajaran IPA. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 2(4), 209–216. https://doi.org/10.51574/judikdas.v2i4.1014.
Sulianto, Joko. 2021. Pengembangan Model Pembelajaran Advance Organizer Berbasis Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Penalaran Sisiwa pada Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. [Doctoral dissertation, Universitas Sebelas Maret]
Surahman, Y. T., & Fauziati, E. (2021). Maksimalisasi Kualitas Belajar Peserta Didik Menggunakan Metode Learning by Doing Pragmatisme By John Dewey. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 137–144. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1209.
Surjono, H. D. (2013). Peranan Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) dalam Peningkatan Proses Pembelajaran yang Inovatif. In Seminar Nasional Pendidikan & Saintec UMS (pp. 1-10). https://staffnew.uny.ac.id/upload/131666733/penelitian/peranan-tik-dalam-pembelajaran-inovatif.pdf.
Utami, N., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6300–6306. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1716.
Ubaidi, A., Nabila, R., Raffi, M. A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Website Google Sites terhadap Minat Belajar Matematika Peserta Didik di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(8), 943–952. https://doi.org/10.53625/jpdsh.v2i8.5749.
Walidin, W., Idris, S., & Tabrani, ZA. (2023). Metodologi Penelitian Berbasis Fenomenologis. Darussalam Publishing.
Winangun, I. M. A. (2022). Analisis Problematika Proses Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 37. https://doi.org/10.55115/edukasi.v3i1.2294.
Wuryanto, H., & Abduh, M. (2022). Mengkaji Kembali Hasil PISA sebagai Pendekatan Inovasi Pembelajaran untuk Peningkatan Kompetensi Literasi dan Numerasi - Direktorat Guru Pendidikan Dasar. Kemdikbud. https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/news/mengkaji-kembali-hasil-pisa-sebagai-pendekatan-inovasi-pembelajaran--untuk-peningkatan-kompetensi-li.
Published
Issue
Section
URN
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.